Bērnu slimnīca Pacientu drošības dienā atgādina: “Par visu neskaidro ārstēšanās laikā jautā ārstam vai māsai!”

Šodien, 17. septembrī, kā katru gadu visā pasaulē tiek atzīmēta Pacientu drošības diena. Pasaules veselības organizācija šī gada tēmu izvēlējusies veltīt jaundzimušo un bērnu drošībai situācijās, kad viņi ir kļuvuši par pacientiem veselības aprūpes sistēmā. Tēmas “Droša aprūpe katram jaundzimušajam un katram bērnam” sauklis ir:  “Pacientu drošība jau no paša sākuma”, par ko Latvijā liela atbildības daļa ir Bērnu slimnīcas ziņā.

Izveidots: 17.09.2025.
Atjaunots: 17.09.2025.

Pacientu drošība Bērnu slimnīcā ir neatņemama ikdienas darba daļa jau no 2013. gada. Liela vērība tiek pievērsta gan darbinieku tālākizglītībai, gan pacientu un viņu vecāku veselībpratības veicināšanai, gan katra pacientu drošības gadījuma jēgpilnai izskatīšanai, kas nepieciešamības gadījumā notiek multidisciplnārā komandā, kā arī risinājumu meklēšanai, lai turpmāk novērstu līdzīgas situācijas.

“Bērnu slimnīcā kā pacienti nonāk paši mazākie bērni, kuru drošībai ārstēšanas procesā ir izšķiroša loma viņu veselībās un arī dzīvības nosargāšanā. Bet jaundzimušie un mazākie bērni ārstējas arī citās Latvijas slimnīcās. Priecājamies, ka, sadarbojoties ar kolēģiem reģionos, mēs varam aktualizēt pacientu drošības kultūras un principu nozīmi visur, kur ārstē bērnus. Cik kvalitatīvus risinājumus mēs ieviešam, tik kvalitatīvi attīstās bērnu ārstēšana visā Latvijā, kas patiesībā nozīmē – cik kvalitatīvus pamatus ieliekam mūsu bērnu nākotnei.

Kā labu pēdējā laika piemēru var minēt Asinsvadu komandas izveidi Bērnu slimnīcā. Pēc kāda pacienta drošības gadījuma, kuru analizējām multidisciplinārā komandā, esam aktualizējuši intravenozo katetru ievietošanas problemātiku. Šī ir slimnīcā bieži veicama, tomēr nepatīkama procedūra, kas mazākajiem pacientiem rada lielu satraukumu. Tāpēc esam izveidojuši īpašu komandu, kas nepieciešamības gadījumā dodas pie mazajiem pacientiem, lai veiktu šo procedūru iespējami saudzējošā veidā, izvēloties atbilstošāko pieeju un mazinot bailes un sāpes.

Ar savu pieredzi regulāri dalāmies ar kolēģiem visā Latvijā – šajā nedēļā organizējam vairākus seminārus, kas saistīti ar pacientu drošību,” uzsver Zane Straume, Bērnu slimnīcas valdes locekle.

Septembra sākumā Bērnu slimnīca septīto reizi saņēmusi kvalitātes vadības un efektivitātes novērtējumu, iegūstot LVS EN ISO 9001:2017 sertifikātu visos slimnīcas sniegto pakalpojumu etapos, ko apliecina DNV LATVIA izsniegtais sertifikāts. ISO 9001 DNV LATVIA auditoru atzinumā minēts pozitīvi vērtējamais, ka Bērnu slimnīcā notiek multidisciplināra pacientu drošības risku un sūdzību izskatīšana un citas ar pacientu drošību saistītas aktivitātes. Pēdējos gados esam ieviesuši virkni uzlabojumu pacientu drošības jomā. Papildus jau minētajam pozitīvajam piemēram par asinsvadu komandas izveidošanu, auditori atzīmējuši medikamentu devu aprēķināšanas dubultkontroli, īstenotos uzlabojumus antibiotiku administrēšanā, Metodiskā vadības centra darba uzsākšanu u.c.

Esam gandarīti, ka Bērnu slimnīcā jau nepilnu gadu aktīvi darbojas Metodiskās vadības centrs, kas rūpējas par vienlīdz kvalitatīvu veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanu visās ārstniecības iestādēs, kuras Latvijā sniedz valsts apmaksātus pakalpojumus bērniem un jauniešiem.

“Pacientu drošība balstās uz diviem būtiskiem elementiem – drošības kultūras stiprināšanu un pastāvīgu risku uzraudzību, to savlaicīgu identificēšanu un mazināšanu. Lai gan pilnīga – nulles kaitējuma – sasniegšana nav iespējama nevienā pasaules veselības aprūpes sistēmā, katras ārstniecības iestādes un ikviena darbinieka uzdevums ir tiekties uz šo mērķi. Veselības aprūpe vienmēr ir saistīta ar augstu risku līmeni, turklāt nozare strauji attīstās gan zināšanu, gan tehnoloģiju ziņā, tāpēc darbiniekiem nepieciešama nepārtraukta profesionālā pilnveide. Tomēr veiksmīgas ārstēšanas nodrošināšanā svarīga loma ir arī pašiem pacientiem un viņu vecākiem – ja rodas neskaidrības par ārstēšanu, vienmēr jājautā ārstam vai māsai, un jebkuri drošības riski ir jāizrunā ar iestādes darbiniekiem, vai arī jāreģistrē slimnīcas mājaslapā. Katrs pacientu drošības gadījums tiek analizēts un palīdz pilnveidot procesus, jo ļauj laikus atklāt riskus, mācīties no kļūdām un ieviest uzlabojumus, kas paaugstina ārstēšanas kvalitāti un drošību,” skaidro Anastasija Ustinova, Bērnu slimnīcas Kvalitātes vadības daļas vadītāja.

Uzdot jautājumus par savu un sava bērna ārstēšanu, kā arī saņemt atbildes, ir katra pacienta tiesības, kas noteiktas likumdošanā.

Bērnu slimnīcas aptaujas parāda, ka katru gadu pieaug pozitīvo atbilžu skaits uz jautājumu: “Vai jutāties pārliecināts, ka ārstēšanas un aprūpes process slimnīcā ir drošs jūsu bērnam?” 2023. gadā pārliecināti jutās 65,72% respondentu, 2024. gadā – 69,46%, bet 2025. gada pirmajos septiņos mēnešos jau 72,12% respondentu atbildējuši, ka jutās pārliecināti –  ārstēšanās un aprūpe Bērnu slimnīcā ir droša.

Aicinām gan pacientus bērnu un jauniešu vecumā, gan viņu vecākus par visu neskaidro  ārstēšanās laikā droši jautāt ārstam vai māsai, kā arī uzlabot savu veselībpratības līmeni. Uzticama informācija par veselību atrodama Bērnu slimnīcas mediķu izveidotajā portālā veselapasaule.lv