Pilotprojekts “Neatvesto (Was not brought (WNB)) un neatnākušo pacientu skaita samazināšanas risinājuma ieviešana slimnīcā”

2024. gada 25. septembrī starp Nacionālo veselības dienestu un VSIA “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” tika noslēgts līgums Nr. NVD-9/88-2024 par pilotprojekta “Neatvesto (Was not brought (WNB)) un neatnākušo pacientu skaita samazināšanas risinājuma ieviešana slimnīcā” īstenošanu.

Izveidots: 2.12.2024.
Atjaunots: 3.12.2024.
Attēls
AF logo rinda

Pilotprojekts tiek īstenots Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda plāna darbības virziena “Veselība” Nacionālā veselības dienesta īstenotajā projektā «Veselības aprūpes pakalpojumu modeļu attīstības laboratorija».

 

Pilotprojekta mērķis:

Izveidot mākslīgā intelekta (MI) risinājumu (AI - artificial intelligence tool), kas prognozē, kontrolē un optimizē pacientu ambulatoro pierakstu, samazinot nenotikušo vizīšu skaitu, kā arī ieviest uzlabojumus sistēmā, kas nodrošinātu hroniskiem pacientiem laicīgu pakalpojuma saņemšanu un vizīšu neizlaišanu.

 

Neierašanās uz vizīti ir lieku resursu tērēšana un apdraud pacienta drošību un veselību, jo laikus netiek veikta diagnostika un ārstniecība, kas ir īpaši svarīgi hroniskiem pacientiem. Nereti vizītes tiek atceltas vai netiek veikts pieraksts, jo šķietami uzlabojas veselība. Izvēli neierasties pastiprina fakts, ja vizītes laiks nav bijis ērts vai pieraksts veikts pārlieku priekšlaicīgi, kas paaugstina iespējamību vizīti aizmirst vai neveikt savlaicīgu pierakstu.  Hronisku pacientu klīniskie rezultāti ir atkarīgi no regulāras uzraudzības, bet šo pacientu vecāki nereti piedzīvo nogurumu un stresu, kas var sekmēt vizītes aizmiršanu vai laicīgu pieraksta neveikšanu.

 

Lai uzlabotu pacientu drošību, paralēli esošajiem atgādinājuma mehānismiem, nepieciešams jauns atgādinājuma un pierakstu veikšanas rīks. Tas sniegs regulārus un laicīgus atgādinājumus, tajā varēs pieteikt, atcelt un pārplānot vizīti citā laikā. Risinājums atgādinās par nepieciešamību veikt pierakstu uz vizīti pacientiem, kuriem nepieciešama regulāra speciālista uzraudzība.

 

Pilotprojekta uzdevumi:

  • Datu analīze un risku identificēšana par pieteiktajām, notikušajām un nenotikušajām vizītēm; kā arī par hroniskajiem pacientiem, kam nepieciešamas atkārtotas vizītes.
  • Prognozēt neatnākšanas/neatvešanas iespējamību.
  • Uzlabot un personalizēt atgādināšanas modeli par gaidāmo vizīti, kas balstīta uz datu analīzi.
  • Izveidot atgādinājuma risinājumu par nepieciešamību pierakstīties vizītei, piedāvājot iespēju izvēlēties kādu no piedāvātajiem vizītes laikiem, kas atlasīti izmantojot MI risinājumu.

 

Pilotprojekta galvenās mērķa grupas:

Pacienti, kam nepieciešamas vizītes pie bērnu alergologa,  alergologa vai bērnu pneimonologa. Sākotnēji viena ārstniecības profila ietvaros, veiksmīga projekta realizācijas rezultātā - arī citos profilos slimnīcā. Sekundārā mērķgrupa - klientu apkalpošanas centra speciālisti, kas veic pierakstus uz ambulatorajām vizītēm, aizvieto atteiktās vizītes.

 

Pilotprojekta rezultāti:

  • Nepārtraukta alergoloģijas/pneimonoloģijas profila hronisko pacientu nepieciešamo ārstniecības pakalpojumu saņemšanas monitorēšana un rīcība noviržu gadījumā.
  • Atteikto vizīšu skaita samazinājums līdz 25%;
  • Nenotikušo vizīšu skaita samazināšanās līdz 5%;
  • Samazināts pārplānoto vizīšu skaits līdz 25% un pārplānošanai veltītais laiks par 40%.
  • Tiks samazināta iespēja, ka pacientu uz vizīti aizmirsīs laikus pierakstīt, tādā veidā potenciāli ietekmējot tā veselības stāvokli un klīniskos rezultātus.
  • AI risinājums, kas profilēs pacientu grupas, balstoties uz datiem par iepriekš pieteiktām vizītēm un ierašanos, noteiks pacientus no “riska grupas”, kas varētu neierasties uz vizīti vai to kavēt, un meklēs pacientiem piemērotus vizīšu laikus. “Riska” pacientiem, piedāvājot vizīšu laikus, tiks ņemtas vērā pacienta un ģimenes individuālās vajadzības pieraksta veikšanai, tādējādi palielinot apmierinātību ar pakalpojuma saņemšanas kārtību, samazinot neapzinīgi veikto pierakstu skaitu.
  • Izveidots risinājums sistēmā, kas atlasa pacientus ar nepieciešamību pēc atkārtotās vizītes noteiktā periodā. Izmantojot AI risinājumu pacientam tiks piedāvāti vairāki vizītes laiki, nosūtīts atgādinājums par nepieciešamību pieteikties uz atkārtoto vizīti un aicinājums veikt vizītes laika izvēli BKUS pacientu portālā.
  • Veiktas izmaiņas BKUS SIS Klientu apkalpošanas modulī (Pierakstu modulis), lai klientu apkalpotāji redzētu pacientu pieraksta nepieciešamību, kādus vizīšu laikus sistēma ir rezervējusi un veikt izmaiņas. 
  • Atkārtota personalizēta SMS atgādinājuma nosūtīšana pacientiem, kuri nav snieguši atbildi par ierašanos uz vizīti, un tiem, kuriem pēc AI prognozes pastāv liels risks neieraksties uz vizīti.
  • Uzlabojas klientu apkalpošanas centra darbinieku apmierinātība, jo samazinās slodze darbībām, kas mūsdienās ir pilnībā automatizējamas. Elektronizēta pierakstīšanās sistēma, automatizēta atgādinājuma sistēma.
  • Uzlabojas pacientu pieredze un uzticība veselības aprūpes sistēmai, jo tā kļūst personalizētāka un draudzīgāka katra indivīda unikālajām vajadzībām.
  • Izstrādāts risinājums, ko pēc vajadzības var lietot, attiecināt uz jebkuru ārstniecības profilu slimnīcā, kā arī citu veselības aprūpes iestādi vai pakalpojumu Latvijā.

 

Pilotprojekta īstenošanas laiks ir 18 mēneši no Līguma parakstīšanas dienas, bet ne vēlāk kā līdz 2026. gada 31. martam. Pilotprojekta īstenošanai paredzētās kopējās attiecināmās izmaksas nepārsniedz 335 854 EUR.

Projektu “Neatvesto (Was not brought (WNB)) un neatnākušo pacientu skaita samazināšanas risinājuma ieviešana slimnīcā” finansē no Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda un valsts budžeta līdzekļiem.